Diagnostyka ADHD - MOXO, DIVA, CONNERS

27.08.2023

Informacja o testach, jak są wykorzystywane, dlaczego warto

Diagnostyka ADHD.jpg

Spis treści

Trudności diagnostyczne
Diagnostyka –MOXO, DIVA-5, CONNERS-3 i inne
MOXO
DIVA-5
CONNERS 3
Inne metody

ADHD jest zaburzeniem neurorozwojowym i charakteryzuje się utrwalonym wzorcem deficytu uwagi i/lub nadaktywności z impulsywnością, który zakłóca funkcjonowanie lub rozwój osoby i rozpoczyna się w dzieciństwie tj. objawy występują przed 12 rokiem życia. Ten wzorzec to unikalny zbiór objawów, który nie ulega dużym zmianom w czasie. Z zaburzeń ADHD się nie wyrasta, chociaż część osób przestaje spełniać kryteria diagnostyczne w dorosłości. Ma to związek z tym, że wraz z wiekiem mamy większe możliwości kontroli impulsów i regulacji emocji oraz nabywamy umiejętności, które pozwalają nam radzić sobie z różnymi problemami. Wiele dorosłych z ADHD ma już pewne strategie radzenia sobie, które mogą objawy minimalizować, np. planując zadania, zaczynają od nadania im priorytetu.

W ADHD deficyt uwagi manifestuje się między innymi: niekończeniem zdań, brakiem wytrwałości, trudnością skupienia uwagi na zadaniu, dezorganizacją działania. Nadaktywność, to nadmierna aktywność ruchowa, która nie odpowiada okolicznościom i może przejawiać się wierceniem się, nadmiernym ruchem stóp i rąk, gadatliwością. Impulsywność manifestuje się przez m.in. pospieszne, realizowane w jednej chwili i nieprzemyślane wcześniej działania, które mogą stwarzać poważne niebezpieczeństwo dla osoby. Może też być pragnieniem natychmiastowej nagrody, niemożnością odraczania gratyfikacji.

Pakiet Diagnoza psychologiczno – psychiatryczna w kierunku ADHD – dorośli

Każdemu z nas czasami zdarza się być bardziej impulsywnym, nieobecnym podczas spotkań lub porzucać zainteresowania i obowiązki, a także sprzątając zabrać się za wszystkie pomieszczenia jednocześnie. Każde kryterium diagnostyczne dla ADHD może dotyczyć nas konsekwentnie przez dłuższy czas w życiu. Jednak w związku z tym, że jest to zaburzenie, które wiąże się z innym funkcjonowaniem układu nerwowego, to jego objawy muszą pojawiać się od dzieciństwa i utrzymywać w czasie. Wiele innych zaburzeń ma cechy wspólne z ADHD, co podnosi trudność w postawieniu trafnej diagnozy.

Trudności diagnostyczne

Jest wiele trudności diagnostycznych związanych z ADHD, a w szczególności w przypadku diagnozy osób dorosłych. Oto kilka z nich:

  • Nie mamy żadnego wskaźnika biologicznego, który mógłby pomagać w diagnozie. To oznacza, że ani badania z krwi (np. poziomy hormonów), ani obrazowe (wielkość poszczególnych obszarów mózgu, jego aktywność na bodźce) nie nadają się w tym przypadku do analizy.
  • Testy badające uwagę, spostrzegawczość i koncentrację nie mogą być interpretowane jednoznacznie.
  • Osoby dorosłe często mają już współistniejące zaburzenia, których objawy mogą „ukrywać” ADHD.
  • Niektóre uszkodzenia mózgu oraz używane substancje psychoaktywne mogą dawać objawy charakterystyczne dla ADHD.
  • Dzieci, które nie przejawiają nadmiernej impulsywności i nadaktywności (szczególnie dziewczynki) nie są kierowane na diagnozę.
  • Dorośli często nie pamiętają dobrze swojego dzieciństwa i/lub nie mają możliwości zaprosić do diagnozy osoby, która mogłaby podzielić się swoimi wspomnieniami.
  • Niektóre objawy są społecznie postrzegane jako lenistwo, słaba wola, nie dbanie o innych i „narcyzm”. W efekcie opóźnia to zgłoszenie się na diagnozę.
  • W związku z częstą dziedzicznością ADHD część objawów może być postrzegana jako występująca u wszystkich w podobnym nasileniu, np. „u mnie cała rodzina zawsze się spóźniała”, „mamy rodzinnie słabą pamięć do terminów spotkań”. W efekcie opóźnić zgłoszenie się na diagnozę.

Prócz wymienionych trudności bardzo ważne jest wzięcie pod uwagę innych potwierdzonych (lub przypominających) już zaburzeń oraz dobre zróżnicowanie ich od potencjalnego ADHD. Niektóre zaburzenia o podobnych objawach to:

  • Zaburzenie opozycyjno-buntownicze – które charakteryzuje się sprzeciwem przed wykonywaniem zadań domowych, nauką, szczególnie kiedy wymaga własnego zaangażowania i jest to rodzaj protestu.
  • Okresowe zaburzenie eksplozywne – w którym występuje wysoki poziom impulsywności zachowania, ale nie występuje problem z utrzymaniem uwagi.
  • Inne zaburzenie neurorozwojowe – np. spektrum autyzmu, stereotypie ruchowe.
  • Specyficzne zaburzenie uczenia się – wynika często z frustracji, braku zainteresowania lub ograniczonych zdolności.
  • Niepełnosprawność intelektualna – objawy podobne do ADHD nie występują, kiedy zadania nie wymagają wiedzy szkolnej. U osoby z niepełnosprawnością, konieczna jest nieuwaga i nadaktywność w nasileniu nieproporcjonalnym do wieku umysłowego.
  • Zaburzenia lękowe – objawy nieuwagi dotyczą ADHD i zaburzeń lękowych, jednak w ADHD nieuwaga jest wynikiem większego zainteresowania bodźcami z zewnątrz, nową ciekawą aktywnością, a nie obawami i obsesjami. Obawy i obsesje mogą też powodować niepokój ruchowy, w ADHD jest od nich oderwany.
  • Zaburzenia depresyjne – trudności w koncentracji tylko w czasie epizodu.
  • Zaburzenie dwubiegunowe – epizody wzmożonej aktywności, impulsywności, pogorszenia skupienia uwagi występują epizodycznie i trwają kilka dni. W ADHD nie łączą się z nastawieniem wielkościowym.
  • Zaburzenie używania substancji – objawy ADHD muszą występować przed używaniem.
  • Zaburzenia osobowości – dla ADHD nie jest charakterystyczny strach przed porzuceniem, samouszkodzenia, silna ambiwalencja.

Diagnostyka –MOXO, DIVA-5, CONNERS-3 i inne

W diagnostykę zaangażowani są psycholog diagnosta, psychiatra a niekiedy neurolog dziecięcy i neuropsycholog. Pomocni mogą okazać się również rodzina i znajomi. Podczas spotkań zbiera się szczegółowy wywiad rozwojowy, aby zrozumieć znaczenie i formę objawów aż do czasu diagnozy. Szczególnie ważne jest zaangażowanie rodziców i nauczycieli lub wychowawców wczesnoszkolnych, aby zebrać wszystkie niezbędne informacje.

Podczas diagnozy wykonuje się też różne testy – w tym neuropsychologiczne – które pomagają określić obszar i stopień problemu. Niektóre mogą być robione wielokrotnie w celu oceny skuteczności leczenia. Takim testem jest np. MOXO.

MOXO

MOXO to test wykonywany na komputerze z możliwością zdalnego przeprowadzenia badania, dla osób od 6 do 70 lat. Dla dzieci trwa około 15 minut, a dla dorosłych około 19 minut. Polega na jak najszybszym wciskaniu klawisza, kiedy na ekranie pojawi się element, o reakcję na który jesteśmy proszeni w badaniu. Na ekranie pojawiają się też inne elementy, które mają odciągać naszą uwagę. Bada 4 wskaźniki: uwagę, czas reakcji, impulsywność oraz nadaktywność. Ten test jest narzędziem wykorzystywanym w wielu badaniach, ponieważ dobrze symuluje codzienne trudności i umożliwia ocenę wprowadzonego leczenia.

DIVA-5

Wywiad diagnostyczny dla osób dorosłych DIVA-5 jest najczęściej stosowany przesiewowo, ponieważ dotyczy głównych objawów ADHD zawartych w DSM-5. Trwa od 1 godziny do półtora Może być dobrym wstępem do diagnozy, kiedy nie jesteśmy pewni, czy objawy o których słyszeliśmy lub czytaliśmy świadczą o ADHD. Może być wykonana zdalnie, a niektóre ośrodki przyjmują samodzielnie wypełnione arkusze. W przypadku samodzielnego wykonania ważne jest, aby diagnosta wspólnie z badanym prześledził wszystkie pozycje testowe.

CONNERS 3

Kwestionariusze Conners 3 pomagają w diagnozie ADHD i zaburzeń współwystępujących, takich jak zaburzenia zachowania i zaburzenia opozycyjno-buntownicze u dzieci. Stosuje się go jako badanie przesiewowe oraz by dopasować program terapii do indywidualnych potrzeb dziecka i śledzić jej postępy. Jest również wykorzystywany w badaniach naukowych nad ADHD, CD i ODD. W procesie bierze udział nauczyciel, rodzice oraz badany jeśli ma 8 do 18 lat. Kwestionariusze mają wersje skrócone i pełne. Pełne rekomendowane są do pierwszej diagnozy, natomiast skrócone do dalszej oceny objawów i ich nasilenia w czasie. Pełna wersja zajmuje około 20-25 minut, a skrócona 10 minut. Test pozwala na procentowe ujęcie prawdopodobieństwa występowania ADHD.

Inne metody

Narzędziami pomocniczymi w diagnozie mogą być inne testy badające koncentrację, uwagę i spostrzegawczość takie jak np. TUS (test uwagi i spostrzegawczości) oraz d2-R (test koncentracji i uwagi). Oba polegają na wykreślaniu elementów docelowych, wyszukaniu ich wśród dystraktorów. Test d2-R pozwala w niektórych przypadkach na określenie zdolności do utrzymywania uwagi w czasie.

W diagnozie ADHD czasami wykonuje się diagnozę różnicową z zaburzeniami osobowości. Wtedy wykorzystuje się takie metody jak MMPI-2 i SCID-5. Pierwszy nazywany jest Minesockim Wielowymiarowym Inwentarzem Osobowości. Pozwala na wnioskowanie o cechach osobowości, a także objawach niektórych zaburzeń psychicznych. Zawiera 567 pytań i można wykonywać go w formie tradycyjnej tj. papier-ołówek oraz komputerowej, również zdalnie.  Niektóre cechy ADHD mogą mieć swoje odzwierciedlenie w wynikach tego testu. SCID-5 składa się z dwóch arkuszy. Pierwszy to test prawda/fałsz, gdzie badany ustosunkowuje się do 110 stwierdzeń i może być traktowany przesiewowo. Drugi arkusz to wywiad diagnostyczny, który przeprowadza diagnosta, dopytując o różne cechy zaburzeń osobowości zawarte w DSM-5. Test ma charakter stacjonarny i wypełnia się go ręcznie.


Autorka: Magdalena Rybicka, psycholog

Zobacz także

Presja oczekiwań – jak presja stawiana przez rodzica wpływa na dziecko?
Psychologia

Presja oczekiwań – jak presja stawiana przez rodzica wpływa na dziecko?

„Dlaczego dostałaś czwórkę, a nie piątkę?”, „Musisz się bardziej starać, jeżeli chcesz coś osiągnąć w życiu. Z takimi ocenami Cię nigdzie nie przyjmą”, „Nie możesz iść się pobawić, niedługo idziesz na korepetycje z matematyki, a jeszcze masz przecież tyle nauki”. To tylko kilka zdań, które już od najwcześniejszych momentów edukacji dziecko może usłyszeć od swojego nadmiernie wymagającego rodzica. Współcześnie można odnieść wrażenie, że duża część dzieci od najmłodszych lat wystawiona jest na ogromną presję oczekiwań swoich opiekunów. Rodzice mogą nie być świadomi tego, w jaki sposób ta presja wpływa na rozwijającego się człowieka. Dowiedz się więcej na temat presji oczekiwań i tego, jak wpływa ona na dziecko.

Czym są style przywiązania? Czy można zmienić swój styl przywiązania?
Psychologia

Czym są style przywiązania? Czy można zmienić swój styl przywiązania?

Style przywiązania kształtują się we wczesnym dzieciństwie w oparciu o interakcje z głównymi opiekunami, najczęściej rodzicami. Te wzorce wpływają na sposób, w jaki budujemy relacje z innymi ludźmi w późniejszym życiu. Dowiedz się więcej na ich temat. Sprawdź, jak się kształtują i czy możliwa jest zmiana stylu przywiązania na inny.

 Jak poradzić sobie ze zdradą?
Psychologia

Jak poradzić sobie ze zdradą?

Zdrada to częsty temat pojawiający się w gabinecie psychologa. Odwiedzają mnie zarówno pary, które chciałyby przepracować temat zdrady i nadal być razem, jak i osoby cierpiące po zdradzie i zakończonym związku. Nierzadko są to także pacjenci, którzy „utknęli” na którymś z etapów żałoby po zdradzie i nie potrafią zaufać ponownie. Dowiedz się więcej na temat zdrady i tego, jak sobie z nią poradzić.