ADHD u dzieci – objawy, rodzaje, leczenie

09.06.2023

ADHD to neurorozwojowe zaburzenie powodujące nadpobudliwość psychoruchową, problemy z koncentracją uwagi, impulsywność i hiperaktywność. ADHD występuje u około 5% dzieci, przy czym zaburzenie częściej jest diagnozowane u chłopców. Pierwsze symptomy ADHD można zauważyć u dziecka już około 5. roku życia, a nasilenie objawów to czas między 6. a 9. rokiem życia.

adhd-u-dzieci-objawy-rodzaje-leczenie.jpg

Spis treści

Po czym poznać, że dziecko ma ADHD?
Jakie są stopnie ADHD? Rodzaje ADHD
Konsekwencje ADHD
Leczenie ADHD – jak wyciszyć dziecko nadpobudliwe?

Po czym poznać, że dziecko ma ADHD?

Obecnie wyróżnia się trzy główne symptomy ADHD, które pojawiają się u zdecydowanej większości dzieci. Do tych objawów można zakwalifikować:

  1. Zaburzenia koncentracji i uwagi – trudności w utrzymaniu uwagi oraz w słuchaniu innych ludzi, problemy z wykonywaniem wielu czynności i ich planowaniem, odkładanie zadań na ostatni moment, gubienie różnych rzeczy, brak umiejętności zaangażowania w różne działania oraz rozmowy.
  2. Porywczość – impulsywność w zachowaniach, przeszkadzanie innym, próby skoncentrowania uwagi ludzi na sobie, brak zdolności do cierpliwego czekania na coś, niedopasowanie do pewnych sytuacji społecznych, w tym na przykład wyrażanie swoich emocji w sposób niekontrolowany.
  3. Nadruchliwość – hiperaktywność, ciągły ruch, niemożność powstrzymania się od mówienia i przeżywania uczuć, trudności w odpoczynku w ciszy i spokoju.

Jakie są stopnie ADHD? Rodzaje ADHD

Można wyróżnić trzy rodzaje ADHD na podstawie wyżej opisanych trzech grup objawów:

Pakiet Diagnoza psychologiczno – psychiatryczna w kierunku ADHD u dzieci

  1. ADHD z przewagą nadruchliwości i impulsywności – występuje najczęściej u chłopców i wiąże się z nadruchliwością i impulsywnością, problemami z usiedzeniem w jednym miejscu.
  2. ADHD z przewagą zaburzeń koncentracji i uwagi – pojawia się częściej u dziewczynek, a do symptomów należą trudności z utrzymaniem uwagi, słuchaniem, odpowiedziami na pytania, zapominaniem o pewnych sprawach, wykonywaniem konkretnych zadań.
  3. Typ mieszany ADHD – wszystkie objawy są wyraźnie zaznaczone i widoczne dla otoczenia, ten typ występuje u dziewczynek i u chłopców.

Zgodnie z analizami badawczymi uznaje się, że ADHD częściej jest diagnozowane u chłopców, jednak to wcale nie oznacza, że nie występuje u dziewczynek. Szczególne znaczenie ma zauważenie, że u chłopców pojawia się przede wszystkim nadruchliwość, natomiast u dziewczynek zaburzenia koncentracji i uwagi. Właśnie dlatego w niektórych wypadkach dziewczęta nie są diagnozowane pod kątem ADHD.

Konsekwencje ADHD

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej zmienia natężenie wraz z biegiem życia dziecka. W okresie dojrzewania u około 30% osób zanikają zachowania związane z ADHD, natomiast u innych mogą zmniejszyć swoją intensywność. W wieku młodzieńczym na pierwszy plan wysuwają się wybuchy złości i agresji.

U dorosłych zwykle objawy zanikają lub nie są aż tak dotkliwe, jednak u sporej części osób pozostają wciąż widoczne problemy z koncentracją lub hiperaktywnością. Niestety czas, gdy ADHD jest najbardziej problematyczny, to okres szkolny, co może powodować trudności w nauce, skupieniu się na podstawowych czynnościach, nawiązywaniu kontaktów towarzyskich, zdobyciu sympatii ze strony nauczycieli i wychowawców.

Leczenie ADHD – jak wyciszyć dziecko nadpobudliwe?

Proces leczenia ADHD należy rozpocząć od odpowiedniej diagnozy, która zwykle dokonywana jest przez kilku specjalistów, tj. psychologa, psychiatrę i neurologa dziecięcego. Szczególne znaczenie ma wykluczenie innych problemów, takich jak zaburzenia lękowe i zaburzenia zachowania.

Leczenie może opierać się na farmakoterapii (podawaniu leków, które hamują wychwyt zwrotny dopaminy). Niestety leki mogą powodować problemy ze snem oraz zahamowanie wzrostu.

Duże znaczenie ma psychoterapia, a więc spotkania ze specjalistą, który rozmawia z dzieckiem i jego rodzicami, edukuje ich, a także proponuje ćwiczenia zmniejszające intensywność objawów i zwiększające umiejętność koncentracji w szkole, w domu i w trakcie innych działań. Istotna jest również postawa rodziców, ich wspierające podejście do dziecka, a także dbanie o pomoc w nauce i proponowanie różnych aktywności, zabaw, zainteresowań ruchowych i umysłowych.

Źródła
  1. D. Al-Khamisy, Wsparcie edukacyjne ucznia z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD), „Trudności Szkolne Dziecka”, 2014, nr 137.
  2. A. Kołakowski, T. Wolańczyk, A. Pisula, M. Skotnicka, A. Bryńska, ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej: przewodnik dla rodziców i wychowawców, „Psychiatria Polska”, 2008, nr 42.
  3. A. Kruk, I. Brukwicka, Z. Kopański, R. Kollár, M. Kollárová, B. Bajger, E. Bojanowska, ADHD: zaburzenia zachowania i emocji wieku dziecięcego i młodzieńczego, „Journal of Clinical Healthcare”, 2016, nr 1.
  4. M. Lipowska, D. Dykalska-Bieck, Czy impulsywność w ADHD ma komponenty temperamentalne?, „Psychiatria i Psychologia Kliniczna”, 2010, nr 3 169–181.
  5. A. Nowogrodzka, B. Piasecki, Zespół ADHD a funkcjonowanie motoryczne, „Pielęgniarstwo Polskie”, 2012, nr 210.

Zdjęcie: Image by Freepik

Zobacz także

W jaki sposób rozwiązywać konflikty? Poznaj skuteczne techniki!
Psychologia

W jaki sposób rozwiązywać konflikty? Poznaj skuteczne techniki!

Konflikty są nieodłącznym elementem życia ludzkiego. Występują zarówno w sferze prywatnej, jak i zawodowej, w relacjach rodzinnych, partnerskich oraz w miejscach pracy. Umiejętność skutecznego rozwiązywania konfliktów ma istotne znaczenie dla zachowania harmonii w relacjach międzyludzkich i efektywnego funkcjonowania w grupie. W jaki sposób rozwiązywać konflikty? Jakie techniki są najskuteczniejsze?

Czym jest tzw. oziębłość seksualna, czyli zespół obniżonego popędu seksualnego (HSDD) i jak można ją leczyć?
Psychologia

Czym jest tzw. oziębłość seksualna, czyli zespół obniżonego popędu seksualnego (HSDD) i jak można ją leczyć?

Krótkotrwały spadek popędu seksualnego (wywołany np. zmęczeniem fizycznym, niewłaściwą higieną snu, przeziębieniem czy chwilowym stresem w pracy) jest czymś normalnym, jeżeli jednak obniżone libido utrzymuje się przez dłuższy czas i rzutuje negatywnie na samopoczucie czy relację partnerską, należy poszukać źródła problemu i podjąć odpowiednie leczenie.

Jak regulować emocje? Sprawdź wskazówki
Psychologia

Jak regulować emocje? Sprawdź wskazówki

Każdego dnia ludzie doświadczają różnych emocji, które mają znaczenie dla podejmowanych decyzji, nastroju, zachowań oraz relacji interpersonalnych. Niestety, mimo że emocje są naturalnym elementem życia codziennego, nie zawsze udaje się nad nimi panować. W momentach stresu, frustracji czy smutku emocje mogą przejąć nad tobą kontrolę, co prowadzi do niepożądanych zachowań. Jak nauczyć się panowania nad swoimi emocjami? Dowiedz się więcej.