Międzynarodowy Dzień Edukacji
Na świecie w XXI wieku ok. 750 mln dzieci nie umie czytać i pisać. To przerażające dane. Międzynarodowy Dzień Edukacji ma zwracać uwagę ludzi na to, że nadal są regiony świata, gdzie edukacja w ogólnie nie istnieje, albo jest na niskim poziomie. W tym dniu są m.in. organizowane zbiórki przyborów szkolnych dla dzieci z Afryki i kampanie uświadamiające społeczeństwo o tym problemie. Trzeciego grudnia 2018 roku Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło rezolucję ogłaszającą 24 stycznia Międzynarodowym Dniem Edukacji. Jest to dzień poświęcony uczeniu roli edukacji w niesieniu światowego pokoju i zrównoważonego rozwoju.
W dniu 30 listopada 2018 r. UNESCO, UNICEF i UN Women wraz ze Stałymi Misjami Irlandii, Nigerii, Singapuru i Państwa Katar zorganizowały spotkanie poboczne w celu stworzenia świadomości i zwiększenia impulsu dla przyjęcia rezolucji. Dnia 3.12.2018 Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło Rezolucję, która ustanawia dzień 24. stycznia Międzynarodowym Dniem Edukacji. Pierwszy Międzynarodowy Dzień Edukacji odbył się 24.01.2019 roku w siedzibie Organizacji Narodów Zjednoczonych w Nowym Jorku w ramach wydarzenia współorganizowanego przez UNESCO oraz Stałe Misje Irlandii, Nigerii, Norwegii, Republiki Singapuru i Państwa Katar. Tematem tego dnia była: „Edukacja: kluczowy czynnik inkluzji i wzmocnienia społecznego”. Drugi Międzynarodowy dzień edukacji był obchodzony pod hasłem: „Uczenie się dla ludzi, planety, dobrobytu i pokoju”. Trzeci Międzynarodowy Dzień Edukacji odbył się pod tytułem „Odbudowy i przywrócenia do życia edukacji dla pokolenia COVID-19”.
W związku z pandemią COVID-19, która w Polsce panuje od marca 2019 roku edukacja w szkołach jest zdecydowanie utrudniona. W celu zmniejszania rozpowszechniania się wirusa. Rządzący byli zmuszeni do podjęcia decyzji o wprowadzeniu nauki zdalnej. Prawie dwuletnia nauka w trybie zdalnym na wszelkich etapach edukacji, drastycznie wpłynęła na prawidłowy proces socjalizacji młodzieży. Pozbawienie możliwości prawidłowej socjalizacji nie jest jedynym minusem nauki z domu. Niestacjonarny tryb nauki negatywnie wpłynął na zdolność koncentracji uczniów. Pogorszyła się również zdolność prawidłowego zapamiętywania, a także zmniejszyła się motywacja do nauki u uczniów.
Uczniowie po powrocie do nauki stacjonarnej, ponownie adaptują się do prawidłowego funkcjonowania w murach szkolnych. Niestety w związku z występującymi trudnościami w adaptacji równocześnie pojawiają się zaburzenia na polu emocjonalnym, co często prowadzi do nastoletniej depresji.
Dorastająca młodzież oraz dzieci są aktualnie narażone na wiele niedogodności związanych z panującą Pandemią COVID-19. W związku z czym rodzice, nauczyciele oraz osoby pracujące w zawodach związanych z opieką i nauczaniem dzieci i młodzieży powinny włożyć dwa razy więcej pracy w pomoc w zaadaptowaniu się uczniów, uczulić się na możliwość wystąpienia depresji i innych zaburzeń psychicznych oraz przede wszystkim wyposażyć się w wyrozumiałość, cierpliwość i wsparcie, którymi otoczą swoich podopiecznych.
Autorka: Mgr Dominika Urbańczyk