Międzynarodowy Dzień Edukacji

24.05.2023

Na świecie w XXI wieku ok. 750 mln dzieci nie umie czytać i pisać. To przerażające dane. Międzynarodowy Dzień Edukacji ma zwracać uwagę ludzi na to, że nadal są regiony świata, gdzie edukacja w ogólnie nie istnieje, albo jest na niskim poziomie. W tym dniu są m.in. organizowane zbiórki przyborów szkolnych dla dzieci z Afryki i kampanie uświadamiające społeczeństwo o tym problemie. Trzeciego grudnia 2018 roku Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło rezolucję ogłaszającą 24 stycznia Międzynarodowym Dniem Edukacji. Jest to dzień poświęcony uczeniu roli edukacji w niesieniu światowego pokoju i zrównoważonego rozwoju.

miedzynarodowy-dzien-edukacji.jpg

W dniu 30 listopada 2018 r. UNESCO, UNICEF i UN Women wraz ze Stałymi Misjami Irlandii, Nigerii, Singapuru i Państwa Katar zorganizowały spotkanie poboczne w celu stworzenia świadomości i zwiększenia impulsu dla przyjęcia rezolucji. Dnia 3.12.2018 Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło Rezolucję, która ustanawia dzień 24. stycznia Międzynarodowym Dniem Edukacji. Pierwszy Międzynarodowy Dzień Edukacji odbył się 24.01.2019 roku w siedzibie Organizacji Narodów Zjednoczonych w Nowym Jorku w ramach wydarzenia współorganizowanego przez UNESCO oraz Stałe Misje Irlandii, Nigerii, Norwegii, Republiki Singapuru i Państwa Katar. Tematem tego dnia była: „Edukacja: kluczowy czynnik inkluzji i wzmocnienia społecznego”. Drugi Międzynarodowy dzień edukacji był obchodzony pod hasłem: „Uczenie się dla ludzi, planety, dobrobytu i pokoju”. Trzeci Międzynarodowy Dzień Edukacji odbył się pod tytułem „Odbudowy i przywrócenia do życia edukacji dla pokolenia COVID-19”. 

W związku z pandemią COVID-19, która w Polsce panuje od marca 2019 roku edukacja w szkołach jest zdecydowanie utrudniona. W celu zmniejszania rozpowszechniania się wirusa. Rządzący byli zmuszeni do podjęcia decyzji o wprowadzeniu nauki zdalnej. Prawie dwuletnia nauka w trybie zdalnym na wszelkich etapach edukacji, drastycznie wpłynęła na prawidłowy proces socjalizacji młodzieży. Pozbawienie możliwości prawidłowej socjalizacji nie jest jedynym minusem nauki z domu. Niestacjonarny tryb nauki negatywnie wpłynął na zdolność koncentracji uczniów. Pogorszyła się również zdolność prawidłowego zapamiętywania, a także zmniejszyła się motywacja do nauki u uczniów.

Uczniowie po powrocie do nauki stacjonarnej, ponownie adaptują się do prawidłowego funkcjonowania w murach szkolnych. Niestety w związku z występującymi trudnościami w adaptacji równocześnie pojawiają się zaburzenia na polu emocjonalnym, co często prowadzi do nastoletniej depresji. 

Dorastająca młodzież oraz dzieci są aktualnie narażone na wiele niedogodności związanych z panującą Pandemią COVID-19. W związku z czym rodzice, nauczyciele oraz osoby pracujące w zawodach związanych z opieką i nauczaniem dzieci i młodzieży powinny włożyć dwa razy więcej pracy w pomoc w zaadaptowaniu się uczniów, uczulić się na możliwość wystąpienia depresji i innych zaburzeń psychicznych oraz przede wszystkim wyposażyć się w wyrozumiałość, cierpliwość i wsparcie, którymi otoczą swoich podopiecznych. 

Autorka: Mgr Dominika Urbańczyk

Źródła

Zdjęcie: Image by Freepik

Zobacz także

Czym jest trauma pokoleniowa? Jaki jest jej wpływ na zachowanie i podejmowanie decyzji?
Psychologia

Czym jest trauma pokoleniowa? Jaki jest jej wpływ na zachowanie i podejmowanie decyzji?

„Trauma pokoleniowa” to określenie odnoszące się do pewnych doświadczeń lub przekonań przekazywanych z jednej generacji na drugą, wiążących się z negatywnymi konsekwencjami. W psychologii pojęcie to nazywane jest również traumą transgeneracyjną i ma związek z długotrwałym procesem, a nie z jednorazowymi sytuacjami. Czym dokładnie charakteryzuje się trauma pokoleniowa i jak wpływa na kolejne generacje? Dowiedz się więcej na ten temat.

DDA a związek – jak przeszłość dorosłych dzieci alkoholików wpływa na relacje?
Psychologia

DDA a związek – jak przeszłość dorosłych dzieci alkoholików wpływa na relacje?

Dorosłe dzieci alkoholików, w skrócie DDA, to osoby, które w swoim życiu mogą napotkać wiele różnego rodzaju trudności i problemów, skorelowanych z dzieciństwem oraz z doświadczeniami ze środowiska, w którym wyrastały. Jednym z poważnych problemów jest sposób nawiązywania głębszych relacji, w tym również związków romantycznych oraz przyjaźni. Dowiedz się więcej o tym, jak wygląda budowanie związku z osobami DDA.

Czym jest epizod maniakalny? Jakie są jego objawy i przyczyny?
Psychologia

Czym jest epizod maniakalny? Jakie są jego objawy i przyczyny?

Choć mogłoby się wydawać, że depresja i epizod maniakalny nie mają ze sobą nic wspólnego, to jednak oba te przypadki należą do zaburzeń nastroju. Tak jak epizod depresyjny, epizod maniakalny jest pewnego rodzaju stanem psychologicznym i fizjologicznym, w którym znajduje się pacjent. Co więcej, w większości przypadków występują łącznie – przeplatają się, głównie w ramach choroby afektywnej dwubiegunowej (ChAD), której rozpowszechnienie w skali światowej wynosi 2–5% i występuje zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Przebieg ChAD charakteryzujący się wyłącznie nawrotami manii jest niezwykle rzadki. Większość pacjentów w całościowym przebiegu choroby, niezależnie od jej podtypu, doświadcza więcej epizodów depresyjnych.