Międzynarodowy Dzień Edukacji

24.05.2023

Na świecie w XXI wieku ok. 750 mln dzieci nie umie czytać i pisać. To przerażające dane. Międzynarodowy Dzień Edukacji ma zwracać uwagę ludzi na to, że nadal są regiony świata, gdzie edukacja w ogólnie nie istnieje, albo jest na niskim poziomie. W tym dniu są m.in. organizowane zbiórki przyborów szkolnych dla dzieci z Afryki i kampanie uświadamiające społeczeństwo o tym problemie. Trzeciego grudnia 2018 roku Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło rezolucję ogłaszającą 24 stycznia Międzynarodowym Dniem Edukacji. Jest to dzień poświęcony uczeniu roli edukacji w niesieniu światowego pokoju i zrównoważonego rozwoju.

miedzynarodowy-dzien-edukacji.jpg

W dniu 30 listopada 2018 r. UNESCO, UNICEF i UN Women wraz ze Stałymi Misjami Irlandii, Nigerii, Singapuru i Państwa Katar zorganizowały spotkanie poboczne w celu stworzenia świadomości i zwiększenia impulsu dla przyjęcia rezolucji. Dnia 3.12.2018 Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło Rezolucję, która ustanawia dzień 24. stycznia Międzynarodowym Dniem Edukacji. Pierwszy Międzynarodowy Dzień Edukacji odbył się 24.01.2019 roku w siedzibie Organizacji Narodów Zjednoczonych w Nowym Jorku w ramach wydarzenia współorganizowanego przez UNESCO oraz Stałe Misje Irlandii, Nigerii, Norwegii, Republiki Singapuru i Państwa Katar. Tematem tego dnia była: „Edukacja: kluczowy czynnik inkluzji i wzmocnienia społecznego”. Drugi Międzynarodowy dzień edukacji był obchodzony pod hasłem: „Uczenie się dla ludzi, planety, dobrobytu i pokoju”. Trzeci Międzynarodowy Dzień Edukacji odbył się pod tytułem „Odbudowy i przywrócenia do życia edukacji dla pokolenia COVID-19”. 

W związku z pandemią COVID-19, która w Polsce panuje od marca 2019 roku edukacja w szkołach jest zdecydowanie utrudniona. W celu zmniejszania rozpowszechniania się wirusa. Rządzący byli zmuszeni do podjęcia decyzji o wprowadzeniu nauki zdalnej. Prawie dwuletnia nauka w trybie zdalnym na wszelkich etapach edukacji, drastycznie wpłynęła na prawidłowy proces socjalizacji młodzieży. Pozbawienie możliwości prawidłowej socjalizacji nie jest jedynym minusem nauki z domu. Niestacjonarny tryb nauki negatywnie wpłynął na zdolność koncentracji uczniów. Pogorszyła się również zdolność prawidłowego zapamiętywania, a także zmniejszyła się motywacja do nauki u uczniów.

Uczniowie po powrocie do nauki stacjonarnej, ponownie adaptują się do prawidłowego funkcjonowania w murach szkolnych. Niestety w związku z występującymi trudnościami w adaptacji równocześnie pojawiają się zaburzenia na polu emocjonalnym, co często prowadzi do nastoletniej depresji. 

Dorastająca młodzież oraz dzieci są aktualnie narażone na wiele niedogodności związanych z panującą Pandemią COVID-19. W związku z czym rodzice, nauczyciele oraz osoby pracujące w zawodach związanych z opieką i nauczaniem dzieci i młodzieży powinny włożyć dwa razy więcej pracy w pomoc w zaadaptowaniu się uczniów, uczulić się na możliwość wystąpienia depresji i innych zaburzeń psychicznych oraz przede wszystkim wyposażyć się w wyrozumiałość, cierpliwość i wsparcie, którymi otoczą swoich podopiecznych. 

Autorka: Mgr Dominika Urbańczyk

Źródła

Zdjęcie: Image by Freepik

Zobacz także

Presja oczekiwań – jak presja stawiana przez rodzica wpływa na dziecko?
Psychologia

Presja oczekiwań – jak presja stawiana przez rodzica wpływa na dziecko?

„Dlaczego dostałaś czwórkę, a nie piątkę?”, „Musisz się bardziej starać, jeżeli chcesz coś osiągnąć w życiu. Z takimi ocenami Cię nigdzie nie przyjmą”, „Nie możesz iść się pobawić, niedługo idziesz na korepetycje z matematyki, a jeszcze masz przecież tyle nauki”. To tylko kilka zdań, które już od najwcześniejszych momentów edukacji dziecko może usłyszeć od swojego nadmiernie wymagającego rodzica. Współcześnie można odnieść wrażenie, że duża część dzieci od najmłodszych lat wystawiona jest na ogromną presję oczekiwań swoich opiekunów. Rodzice mogą nie być świadomi tego, w jaki sposób ta presja wpływa na rozwijającego się człowieka. Dowiedz się więcej na temat presji oczekiwań i tego, jak wpływa ona na dziecko.

Czym są style przywiązania? Czy można zmienić swój styl przywiązania?
Psychologia

Czym są style przywiązania? Czy można zmienić swój styl przywiązania?

Style przywiązania kształtują się we wczesnym dzieciństwie w oparciu o interakcje z głównymi opiekunami, najczęściej rodzicami. Te wzorce wpływają na sposób, w jaki budujemy relacje z innymi ludźmi w późniejszym życiu. Dowiedz się więcej na ich temat. Sprawdź, jak się kształtują i czy możliwa jest zmiana stylu przywiązania na inny.

 Jak poradzić sobie ze zdradą?
Psychologia

Jak poradzić sobie ze zdradą?

Zdrada to częsty temat pojawiający się w gabinecie psychologa. Odwiedzają mnie zarówno pary, które chciałyby przepracować temat zdrady i nadal być razem, jak i osoby cierpiące po zdradzie i zakończonym związku. Nierzadko są to także pacjenci, którzy „utknęli” na którymś z etapów żałoby po zdradzie i nie potrafią zaufać ponownie. Dowiedz się więcej na temat zdrady i tego, jak sobie z nią poradzić.