Jak radzić sobie z dziećmi podczas kwarantanny?

06.06.2023

Sprawdź, co radzi ekspert Poradni Zdrowia Psychicznego Harmonia – mgr Magdalena Krukowska-Sidorczuk.

jak-radzic-sobie-z-dziecmi-podczas-kwarantanny.jpg

Jak rozmawiać z dziećmi o pandemii COVID-19?

Poziom odczuwanego przez dzieci lęku jest zróżnicowany. Obserwujmy emocjonalne radzenie sobie dzieci z obecną sytuacją. Obserwujmy siebie i nasze emocje. Czy stale szukamy w mediach informacji o pandemii? Czy często poruszamy ten temat? Zastanówmy się jak nasze zachowanie może oddziaływać na nasze dzieci.

Spróbujmy, opierając się na faktach wyjaśnić dzieciom obecną sytuację. Jeśli nie jesteśmy w stanie zrobić tego sami poprośmy kogoś z najbliższego otoczenia, aby zrobił to za nas. Może to być ktoś z rodziny, albo nauczycielka nauczania online. Udzielajmy dzieciom szczerych odpowiedzi.

W sposób spokojny wytłumaczmy dziecku zasady bezpieczeństwa i higieny, dostosowując informację do wieku dziecka. Wyjaśnijmy, że w ciągu roku spotykamy się z różnymi wirusami i bakteriami oraz, że na większość z nich mamy lekarstwo i szczepienia. Ale czasami, tak jak teraz, pojawiają się nowe wirusy, na które dopiero zaczynamy szukać lekarstwa i szczepionki i dlatego tak ważne jest, aby w tym przejściowym okresie dzieci również przestrzegały tych samych zasad bezpieczeństwa, co dorośli.

Jak radzić sobie z lękiem u dzieci w sytuacji pandemii COVID-19?

Pokażmy dzieciom, co my dorośli robimy, aby poradzić sobie z nową sytuacją i lękiem, którego doświadczamy – czytamy książki, oglądamy filmy, sadzimy kwiaty na balkonie czy w ogrodzie. Bądźmy ciekawi, co robią dzieci, co im pomaga w tym trudnym dla nich czasie. Zapytajmy, czego potrzebują od nas.

Rozmawiajmy o emocjach. Zapewnijmy dzieci, że rozumiemy, co czują.

Wytłumaczmy dzieciom, powołując się na fakty, dlaczego nie mogą wyjść z kolegami do kina. Podkreślajmy czasowość przyjętych rozwiązań. Wyjaśnijmy dzieciom, do czego służą przyjęte ograniczenia.

Wspólnie ustalmy, jak sobie radzić z zagospodarowaniem czasu – stwórzmy harmonogram obowiązków i przyjemności (to da poczucie kontroli), zadbajmy o formę fizyczną, nawet w warunkach domowych i zdrową dietę. Wykorzystujmy nowe technologie, aby nasze dzieci były w kontakcie z rówieśnikami.

Zadbajmy o potrzeby innych, może razem z dziećmi wesprzyjmy słabszych, którzy potrzebują naszej pomocy.

Rozmawiajmy o odpowiedzialności społecznej, o tym, jak nasze działania mogą wpłynąć na innych. 

Jak radzić sobie kiedy zauważymy sygnały stresu u dziecka?

Dziecko zachowujące się źle nie jest złe z natury, ale może być w danym momencie przeciążone stresem, np. związanym z obecną sytuacją i tym, jakie zmiany wprowadziła w jego życiu.

Zidentyfikujmy jakie bodźce wywołują stres w obszarach – biologicznym (niedobór ruchu, zły sen), emocji (np. smutek), poznawczym (zbyt złożone informacje), społecznym (trudne sytuacje, trudne dla dziecka emocje innych osób, poczucie niesprawiedliwości – że np. nie może spotkać się z koleżanką z przedszkola czy szkoły).

Zredukuj stres odnosząc się do wyżej wymienionych obszarów wyjaśniając sytuację, rozmawiając o emocjach. Zrób coś, co pozwala dziecku odpocząć, uspokoić się i zebrać siły do dalszego funkcjonowania. Zapytaj dziecko, czego potrzebuje w danej sytuacji od otoczenia, od ciebie. Zastanówcie się wspólnie, co możecie robić aby zachować dobry nastrój. Ułóżcie plan obowiązków i rozrywek – to daje poczucie bezpieczeństwa.

Bądźmy uważni na emocje, których doświadczają nasze dzieci. Okażmy zrozumienie. Uprawomocnijmy emocje naszych dzieci – lęk, złość, zdenerwowanie, nawet jeśli dotyczą rzeczy nieistotnych dla nas.

W sytuacjach trudnych skorzystaj z pomocy specjalisty Przychodni Harmonia pod numerem telefonu 22 338 16 11

Nie zawsze potrafimy poradzić sobie z trudną sytuacją i emocjami, których doświadczamy. Jeśli czujesz, że lęk przejmuje kontrolę nad Twoim życiem, lub życiem Twoich bliskich, skontaktuj się z psychologiem lub psychoterapeutą Poradni Harmonia Grupa LUX MED. W obecnej sytuacji warto zaufać kontaktowi online. Pomoc specjalisty może zredukować niepokój. Gdy sytuacja związana z COVID-19 ulegnie poprawie, będziesz mógł skorzystać z psychoterapii w formie tradycyjnych spotkań.

Źródła

Zdjęcie: Image by Freepik

Zobacz także

Do czego prowadzi nieleczone ADHD?
Psychologia

Do czego prowadzi nieleczone ADHD?

Wiemy, że nieleczone ADHD u dorosłych oraz u dzieci zwiększa ryzyko zachorowania na choroby psychiczne i fizyczne. Potencjalnych konsekwencji jest jednak więcej. Dotyczą one już wspomnianego zdrowia psychicznego oraz fizycznego, a także uzależnień, zaburzeń snu, nadwagi i otyłości. Badania wykazują duży związek między ADHD a przestępczością i przemocą. Konsekwencje widoczne są również w życiu społecznym, obszarach pracy i edukacji.

Depresja poporodowa – przyczyny, objawy, leczenie
CiążaPsychologia

Depresja poporodowa – przyczyny powstawania, objawy, sposoby leczenia

Urodziłaś dziecko, ale nie potrafisz się z tego cieszyć? Czujesz, że nie dorastasz do roli matki i na każdym możliwym kroku widzisz swoje wady? Takie uczucia towarzyszą tysiącom młodych mam. Szacuje się, że depresja poporodowa dotyka 10-22% kobiet, ale tylko co druga zgłasza się z nią do specjalisty. Problem jest często mylony z hormonalną huśtawką nastrojów, jednak nie warto go bagatelizować. Sprawdź, jakie są kryteria diagnostyczne depresji poporodowej, jak się objawia i w jaki sposób można ją leczyć. Czy młodzi ojcowie również są narażeni na to zaburzenie?

Autyzm – objawy, diagnostyka i leczenie
Psychologia

Autyzm – objawy, diagnostyka i leczenie

Zaburzenia ze spektrum autyzmu to szeroka gama schorzeń rozwojowych, które najczęściej diagnozowane są we wczesnym dzieciństwie między 3. a 10. rokiem życia. Dowiedz się dokładnie, na czym polega autyzm, jakie są objawy i przyczyny autyzmu, a także, jak przebiega leczenie tego zaburzenia.

Wszystkie artykuły i poradniki