Jak radzić sobie z dziećmi podczas kwarantanny?
Sprawdź, co radzi ekspert Poradni Zdrowia Psychicznego Harmonia – mgr Magdalena Krukowska-Sidorczuk.
Jak rozmawiać z dziećmi o pandemii COVID-19?
Poziom odczuwanego przez dzieci lęku jest zróżnicowany. Obserwujmy emocjonalne radzenie sobie dzieci z obecną sytuacją. Obserwujmy siebie i nasze emocje. Czy stale szukamy w mediach informacji o pandemii? Czy często poruszamy ten temat? Zastanówmy się jak nasze zachowanie może oddziaływać na nasze dzieci.
Spróbujmy, opierając się na faktach wyjaśnić dzieciom obecną sytuację. Jeśli nie jesteśmy w stanie zrobić tego sami poprośmy kogoś z najbliższego otoczenia, aby zrobił to za nas. Może to być ktoś z rodziny, albo nauczycielka nauczania online. Udzielajmy dzieciom szczerych odpowiedzi.
W sposób spokojny wytłumaczmy dziecku zasady bezpieczeństwa i higieny, dostosowując informację do wieku dziecka. Wyjaśnijmy, że w ciągu roku spotykamy się z różnymi wirusami i bakteriami oraz, że na większość z nich mamy lekarstwo i szczepienia. Ale czasami, tak jak teraz, pojawiają się nowe wirusy, na które dopiero zaczynamy szukać lekarstwa i szczepionki i dlatego tak ważne jest, aby w tym przejściowym okresie dzieci również przestrzegały tych samych zasad bezpieczeństwa, co dorośli.
Jak radzić sobie z lękiem u dzieci w sytuacji pandemii COVID-19?
Pokażmy dzieciom, co my dorośli robimy, aby poradzić sobie z nową sytuacją i lękiem, którego doświadczamy – czytamy książki, oglądamy filmy, sadzimy kwiaty na balkonie czy w ogrodzie. Bądźmy ciekawi, co robią dzieci, co im pomaga w tym trudnym dla nich czasie. Zapytajmy, czego potrzebują od nas.
Rozmawiajmy o emocjach. Zapewnijmy dzieci, że rozumiemy, co czują.
Wytłumaczmy dzieciom, powołując się na fakty, dlaczego nie mogą wyjść z kolegami do kina. Podkreślajmy czasowość przyjętych rozwiązań. Wyjaśnijmy dzieciom, do czego służą przyjęte ograniczenia.
Wspólnie ustalmy, jak sobie radzić z zagospodarowaniem czasu – stwórzmy harmonogram obowiązków i przyjemności (to da poczucie kontroli), zadbajmy o formę fizyczną, nawet w warunkach domowych i zdrową dietę. Wykorzystujmy nowe technologie, aby nasze dzieci były w kontakcie z rówieśnikami.
Zadbajmy o potrzeby innych, może razem z dziećmi wesprzyjmy słabszych, którzy potrzebują naszej pomocy.
Rozmawiajmy o odpowiedzialności społecznej, o tym, jak nasze działania mogą wpłynąć na innych.
Jak radzić sobie kiedy zauważymy sygnały stresu u dziecka?
Dziecko zachowujące się źle nie jest złe z natury, ale może być w danym momencie przeciążone stresem, np. związanym z obecną sytuacją i tym, jakie zmiany wprowadziła w jego życiu.
Zidentyfikujmy jakie bodźce wywołują stres w obszarach – biologicznym (niedobór ruchu, zły sen), emocji (np. smutek), poznawczym (zbyt złożone informacje), społecznym (trudne sytuacje, trudne dla dziecka emocje innych osób, poczucie niesprawiedliwości – że np. nie może spotkać się z koleżanką z przedszkola czy szkoły).
Zredukuj stres odnosząc się do wyżej wymienionych obszarów wyjaśniając sytuację, rozmawiając o emocjach. Zrób coś, co pozwala dziecku odpocząć, uspokoić się i zebrać siły do dalszego funkcjonowania. Zapytaj dziecko, czego potrzebuje w danej sytuacji od otoczenia, od ciebie. Zastanówcie się wspólnie, co możecie robić aby zachować dobry nastrój. Ułóżcie plan obowiązków i rozrywek – to daje poczucie bezpieczeństwa.
Bądźmy uważni na emocje, których doświadczają nasze dzieci. Okażmy zrozumienie. Uprawomocnijmy emocje naszych dzieci – lęk, złość, zdenerwowanie, nawet jeśli dotyczą rzeczy nieistotnych dla nas.
W sytuacjach trudnych skorzystaj z pomocy specjalisty Przychodni Harmonia pod numerem telefonu 22 338 16 11
Nie zawsze potrafimy poradzić sobie z trudną sytuacją i emocjami, których doświadczamy. Jeśli czujesz, że lęk przejmuje kontrolę nad Twoim życiem, lub życiem Twoich bliskich, skontaktuj się z psychologiem lub psychoterapeutą Poradni Harmonia Grupa LUX MED. W obecnej sytuacji warto zaufać kontaktowi online. Pomoc specjalisty może zredukować niepokój. Gdy sytuacja związana z COVID-19 ulegnie poprawie, będziesz mógł skorzystać z psychoterapii w formie tradycyjnych spotkań.