Fonoholizm – czym jest i jakie są jego skutki?

23.05.2023

W zasadzie od zawsze człowiek kierował się w wytwarzaniu nowych technologii próbą ułatwienia sobie funkcjonowania w otaczającej go rzeczywistości. Tak było z wynalezieniem sposobu na rozpalanie ognia, koła, metody piśmienniczej. W ostatnich dekadach do niewątpliwego skoku technologicznego, który zmienił świat przyczyniło się wynalezienie Internetu: w zasadzie w każdy zakątek świata możemy zajrzeć wtedy, kiedy mamy na to ochotę. Kontaktowanie się ze znajomymi nie stanowi żadnej trudności bez względu na odległość. Bez wątpienia, podstawowym narzędziem w dzisiejszych czasach w zakresie obsługi Internetu jest smartfon. I o ile korzystanie z tego urządzenia z rozsądkiem jak najbardziej rozwojowi służy, o tyle coraz więcej badań ze świata nauki donosi, że jest inaczej – niepokojąca liczba Polaków korzystających z telefonów komórkowych, używa ich w sposób nałogowy.

fonoholizm-czym-jest-i-jakie-sa-jego-skutki.jpg

Spis treści

Raport z badań Fundacji Dbam o Mój Z@sięg
Fonoholizm – co to takiego?
Jakie są skutki fonoholizmu ?
Co robić?

Raport z badań Fundacji Dbam o Mój Z@sięg

Jedną z największych prac dotyczących aktywności Polaków w sieci są badania Fundacji Dbam o Mój Z@sięg, zajmującej się edukacją społeczeństwa na temat cyfrowej higieny i profilaktyki e-uzależnień wśród dzieci, młodzieży i dorosłych. Z raportu wspomnianych badań wynika m.in., że:

  • na pytanie: „czy Ty sam jesteś uzależniony od telefonu”, co piąty uczeń odpowiada twierdząco,
  • około 10% uczniów twierdzi, że chce korzystać z urządzeń częściej, potrzebują coraz więcej czasu aby „pozałatwiać” swoje sprawy,
  • 50% badanych przyznaje, że telefon komórkowy, czy inne urządzenie mobilne jest dla nich ważnym narzędziem wykorzystywanym podczas odpoczynku,
  • ponad połowa badanych używa urządzeń cyfrowych dla „zabicia nudy”, 35% młodzieży używa telefonu kilkadziesiąt razy dziennie.
  • 36% nastolatków nie wyobraża sobie dnia bez telefonu komórkowego,
  • 69% rodziców udostępnia dzieciom urządzenia mobilne, kiedy muszą zająć się własnymi sprawami, 49% rodziców stosuje to jako nagrody dla dziecka. 

Fonoholizm – co to takiego?

Jeżeli chodzi o nomenklaturę medyczną – fonoholizm jest zjawiskiem młodym, dopiero badanym. Z tego tytułu kryteria diagnostyczne fonoholizmu nie istnieją, jednak wydaje się to kwestią czasu – z przeprowadzonych rezonansem magnetycznym badań mózgu wynika, że w przypadku osób nadmiernie używających telefonu komórkowego zauważono zmiany charakterystyczne dla zmian w mózg osoby uzależnionej. Biorąc pod uwagę obecnie funkcjonujące rodzaje uzależnień, nadmierne korzystanie z telefonu komórkowego spełnia kryteria uzależnień behawioralnych, które rozumiane są jako uzależnienia powstałe w wyniku mechanicznie i wielokrotnie powtarzanych czynności, jak np. bezwiedne sprawdzanie powiadomień czy poczty, bezcelowe odblokowywanie telefonu, scrollowanie ekranu. Początkowo wykonywanie takiej czynności ma za zadanie dostarczyć jej wykonawcy przyjemności, zaspokojenia jakiejś potrzeby – nawiązywania relacji, akceptacji, docenienia. Szybkość i łatwość wykonania danej czynności i natychmiastowa nagroda w postaci zaspokojenia potrzeby skutkują powtarzalnością wykonania danej czynności, co początkowo nie sprawia trudności. Kłopot pojawia się w sytuacji, gdy tracimy zdolność kontroli impulsów, zapraszających do wykonania danej czynności – nie potrafimy się danej czynności oprzeć, a nawet jeśli spróbujemy – pojawiają się objawy odstawienne – fizjologiczne (potliwość, drgawki), somatyczne (bóle głowy, wysypki), psychiczne (przeżywanie lęku, niepokoju, złości), nagłe zmiany zachowania (agresja, impulsywność, izolacja). W takiej sytuacji dana czynność zostaje wykonana już nie z powodów pierwotnych, ale dla uniknięcia przeżywania napięcia dotyczącego braku kontroli danego impulsu, co samo w sobie jest nieprzyjemne. 

Jakie są skutki fonoholizmu ?

Skutki fonoholizmu są wielowymiarowe, dotyczą osób z każdej kategorii wiekowej, dotykają coraz to młodszych osób ze względu na fakt, że coraz młodsze osoby stają się użytkownikami smartfonów. Już u dzieci pojawiają się wady postawy (szyja, kręgosłup, nadgarstki), wzroku, trudności w sferach psychologicznych (nadpobudliwość, koncentracja, niepokój, lęk, impulsywność, agresja). W przypadku młodzieży zmiany zdrowotne napiętrzają się, dodatkowo nakłada się etap przechodzenia buntu względem opiekunów. W takiej sytuacji smartfon jest urządzeniem dla nich z jednej strony atrakcyjnym, z drugiej strony zauważalna jest tendencja do izolacji i podtrzymywania znajomości w formie online (pokolenie always on), aniżeli w rzeczywistości. Należy zaznaczyć, że na skutki niewłaściwego użytkowania smartfona narażone są również osoby w wieku dorosłym – trudno wyobrazić sobie dzisiaj osobę na stanowisku menedżerskim bez smartfona, czy pracownika bez dostępu do internetu. 

Co robić?

W przypadku małych dzieci, wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia mówią, że do pierwszego roku życia dzieci wogóle nie powinny być wystawiane na działanie ekranów, w wieku 2-4 lata 1 godzinę dziennie. Klienci podejmuję przy realizacji tej wytycznej refleksję, że urządzenie elektroniczne dziecko dostanie najprawdopodobniej u wujka, cioci na o wiele dłużej, więc często ograniczają ekspozycję dziecka na ekran do minimum. Warto sobie uświadomić, że w przypadku małych dzieci takie urządzenie dostarcza wrażeń na zasadzie ciekawości, którą to ciekawość można spożytkować na wiele innych sposobów – organizując wycieczkę, poprzez kontakt z naturą, czytanie książek. W tym wieku na pewno pomogą jasno wyznaczone, konsekwentnie trzymane przez rodzica granice czasowe przy jednoczesnym filtrowaniu treści, które dziecku są proponowane.

W przypadku młodzieży kwestia staje się trudniejsza ze względu na bunt wobec rodziców, który dla dobra rozwoju nastolatka wystąpić powinien i powinien zostać uszanowany. W takiej sytuacji, jeżeli mamy podejrzenie występowania zjawiska o charakterze uzależnienia, należy jasno to zakomunikować wraz z naczymi oczekiwaniami, z podjęciem terapii włącznie – jeżeli uznamy to za stosowne. To ostatni moment, w którym rodzic może zadbać o dobro dziecka. Niepokojącymi sygnałami świadczącymi o zagrożeniu fonoholizmem mogą być: stałe myślenie o wykonywaniu czynności za pośrednictwem telefonu, powtarzajace się i kończące niepowodzeniem próby ograniczenia danej aktywności za pośrednictwem telefonu, objawy abstynenckie występujące podczas braku dostępu do telefonu, nagłe zmiany zachowania w odniesieniu do poruszania tematu korzystania z telefonu przez daną osobę.

W przypadku osób dorosłych, warto samemu sobie stawiać granice, znaleźć inne, bardziej konstruktywne formy spędzania wolnego czasu aniżeli przed telefonem, czy w ogóle ekranem – nasz analizator wzrokowy jest wyjątkowo eksploatowany w dzisiejszych czasach. Niezmiennie w tym zakresie pomaga kontakt z naturą, sport, spotkania ze znajomymi, realizowanie marzeń i pasji.

Autor: Marcin Kuszyński

Źródła

Zdjęcie: Image by Freepik

Zobacz także

Presja oczekiwań – jak presja stawiana przez rodzica wpływa na dziecko?
Psychologia

Presja oczekiwań – jak presja stawiana przez rodzica wpływa na dziecko?

„Dlaczego dostałaś czwórkę, a nie piątkę?”, „Musisz się bardziej starać, jeżeli chcesz coś osiągnąć w życiu. Z takimi ocenami Cię nigdzie nie przyjmą”, „Nie możesz iść się pobawić, niedługo idziesz na korepetycje z matematyki, a jeszcze masz przecież tyle nauki”. To tylko kilka zdań, które już od najwcześniejszych momentów edukacji dziecko może usłyszeć od swojego nadmiernie wymagającego rodzica. Współcześnie można odnieść wrażenie, że duża część dzieci od najmłodszych lat wystawiona jest na ogromną presję oczekiwań swoich opiekunów. Rodzice mogą nie być świadomi tego, w jaki sposób ta presja wpływa na rozwijającego się człowieka. Dowiedz się więcej na temat presji oczekiwań i tego, jak wpływa ona na dziecko.

Czym są style przywiązania? Czy można zmienić swój styl przywiązania?
Psychologia

Czym są style przywiązania? Czy można zmienić swój styl przywiązania?

Style przywiązania kształtują się we wczesnym dzieciństwie w oparciu o interakcje z głównymi opiekunami, najczęściej rodzicami. Te wzorce wpływają na sposób, w jaki budujemy relacje z innymi ludźmi w późniejszym życiu. Dowiedz się więcej na ich temat. Sprawdź, jak się kształtują i czy możliwa jest zmiana stylu przywiązania na inny.

 Jak poradzić sobie ze zdradą?
Psychologia

Jak poradzić sobie ze zdradą?

Zdrada to częsty temat pojawiający się w gabinecie psychologa. Odwiedzają mnie zarówno pary, które chciałyby przepracować temat zdrady i nadal być razem, jak i osoby cierpiące po zdradzie i zakończonym związku. Nierzadko są to także pacjenci, którzy „utknęli” na którymś z etapów żałoby po zdradzie i nie potrafią zaufać ponownie. Dowiedz się więcej na temat zdrady i tego, jak sobie z nią poradzić.