Dogoterapia. Jak psy pomagają nam w procesie leczenia?

24.05.2023

Dogoterapia nazywana też kynoterapią, to technika zooterapeutyczna, mająca na celu wspomaganie rehabilitacji oraz leczenia poprzez kontakt z psem prowadzonym przez wykwalifikowanego specjalistę. W ramach zooterapii wyróżniamy również hipoterapię z udziałem koni, felinoterapię z udziałem kotów, onoterapię z udziałem osła (niekiedy również mułów czy oślików), a także delfinoterapię w krajach, gdzie znajdują się duże oceanaria.

dogoterapia-jak-psy-pomagaja-nam-w-procesie-leczenia.jpg

Spis treści

Dlaczego psy?
Na czym polega dogoterapia?
Kto powinien skorzystać z dogoterapii?
Jak zostać „psim terapeutą” i na co zwracać uwagę w wyborze specjalisty?

Za twórcę tej metody można uznać Borisa M. Levinsona, amerykańskiego psychiatrę dziecięcego, który w 1964 roku przez przypadek odkrył terapeutyczny wpływ swojego psa na niektóre dzieci autystyczne z którymi pracował. Nie potrafiły one nawiązać relacji z człowiekiem, były wycofane, ale bez problemu nawiązywały ją z czworonogiem. Obecnie dogoterapia najczęściej jest skierowana do dzieci doświadczających właśnie takich trudności. W odpowiedzi na kolejne doniesienia o skuteczności kontaktu terapeutycznego ze zwierzętami w 1977 roku, w USA powstała organizacja Delta Society (obecnie Pet Partners), której działalność opiera się na propagowaniu idei zooterapii, szkolenia zwierząt, a także badań naukowych nad skutecznością tej metody.

Warto pamiętać, że dogoterapia jest wsparciem procesu leczniczego i nie może być traktowana jako jedyny sposób terapii.

Dlaczego psy?

Pies jest pierwszym udomowionym przez człowieka zwierzęciem. Pierwsze informacje o psie jako towarzyszu sięgają 6 tysięcy lat wstecz i pochodzą z Mezopotamii, a naukowcy badając starożytne DNA dowodzą, że nasza wspólna historia trwa już blisko 16 tysięcy. To odkrycie pokazuje, że żyliśmy razem jeszcze zanim jako gatunek opanowaliśmy rolnictwo – prowadziliśmy tryb życia oparty na myślistwie i zbieractwie.

Psy zajmują też ważne miejsca w całej naszej wspólnej historii. W Mezopotamii były atrybutem bogini Guli, która była boginią zdrowia. Starożytni Grecy uważali psie mięso za terapeutyczne, mające leczyć z chorób żołądka, a polizanie przez nie ran w sanktuarium Asklepiosa miało leczyć z wszelkich chorób. Hadesu stróżował trójgłowy pies – Cerber. W średniowieczu stały się również symbolem oddania i wierności. Do dziś krąży powiedzenie: „być wiernym jak pies”.

Naukowcy z Duke University w Durham USA postanowili dowiedzieć się skąd między nami tak długa w historii więź. W badaniu skupili się na kontakcie wzrokowym. Właściciel przez 30 minut miał głaskać i przytulać swojego czworonoga, mówiąc do niego i patrząc w oczy. W efekcie zauważono, że zarówno u ludzi jak i psów wzrasta poziom oksytocyny – hormonu odpowiedzialnego za poczucie więzi, zwanego także hormonem miłości. Podwyższony poziom oksytocyny zbliża ludzi do siebie, zwiększa przyjemność z dotyku, a także spaja w związku.

Nic więc dziwnego, że obcowanie z psem ma na nas pozytywny wpływ.

Na czym polega dogoterapia?

Według Polskiego Towarzystwa Kynoterapeutycznego, dogoterapia występuje w trzech formach:

  • Spotkania z psem – w formie zajęciowej, które mają na celu stworzenie pozytywnego kontaktu, między uczestnikami a psem. Przybierają formę spontanicznej zabawy, podczas której uczestnicy przyzwyczajają się do kontaktu z psem, głaszczą go, wydają polecenia. Ta metoda ma na celu stworzenie pozytywnych emocji, radości z obcowania z psem, przełamanie lęku w kontakcie z otoczeniem, stymulację zmysłów i pobudzenie do aktywności. Może być indywidualnie lub grupowo.
  • Edukacja z psem – stworzony pod potrzeby scenariusz, podczas którego pies motywuje do nauki poprzez stworzenie przyjaznych warunków emocjonalnych. Dzieci chętniej zapamiętują treści, których bohaterem jest pies. Zajęcia najczęściej prowadzone są w tej formie w przedszkolach i szkołach, również indywidualnie.
  • Terapia psem – przyjmuje strukturę terapii, w której określone są trudności, działania w jej ramach są jasne i został określony jej cel. Ta forma powinna być dokumentowana, a każdy jej uczestnik powinien mieć założoną kartę informacyjną i kartę przebiegu zajęć, by określić skuteczność terapii. Zazwyczaj indywidualnie, a też w małych grupach (do 3 osób).

W zależności od trudności i potrzeb pacjenta spotkania mogą wyglądać różnie. Obcowanie z psem uczy empatii, a także rozumienia potrzeb innej istoty, staje się motywacją do aktywności ruchowej i sprzyja uspokojeniu się. Główne atuty tej metody to:

  • Przełamanie lęku,
  • Nawiązanie kontaktu,
  • Zwiększenie aktywności ruchowej (szczególnie u dzieci, podczas rehabilitacji, w niepełnosprawności),
  • Rozwinięcie wrażliwości sensorycznej (wzroku, dotyku, słuchu, węchu).

Kto powinien skorzystać z dogoterapii?

Dogoterapia jest rekomendowana osobom dorosłym, seniorom i dzieciom, doświadczającym różnych trudności w życiu codziennym w sferze psychicznej, fizycznej, intelektualnej i społecznej, np.:

  • W nauce i kontaktach z innymi,
  • Z zaburzeniami zachowania,
  • ADHD,
  • Spektrum autyzmu,
  • Z zespołem Downa,
  • Z trudnościami emocjonalnymi,
  • W niepełnosprawności.

Jak zostać „psim terapeutą” i na co zwracać uwagę w wyborze specjalisty?

Do kynoterapii wybiera się rasy psów, które są społeczne, przewidywalne i posłuszne. Największą popularnością cieszą się Golden Retrivery, Lablador Retrivery, Cavalier King Charles Spaniel, Border Colie oraz Alaskan Malamute i Husky syberyjski. Takie cechy gwarantują większe bezpieczeństwo podczas terapii i minimalizują ryzyko odruchowych zachowań u psa, które mają wpływ na bezpieczeństwo zajęć.

Nie można jednak nazywać się „psim terapeutą” bez odpowiednich szkoleń i certyfikatów. Według Polskiego Towarzystwa Kynoterapeutycznego, niezbędny jest dokument potwierdzający kwalifikacje opiekuna psa. W polskim prawie certyfikacja osób do tej pracy następuje na podstawie „Zaświadczenia o ukończeniu kursu” spełniającego wszystkie wymagania formalne określone w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1632). Warto zweryfikować specjalistę prosząc o udostępnienie dokumentu potwierdzającego nabycie odpowiednich uprawnień. Również czworonóg powinien posiadać aktualne zaświadczenie o szczepieniach, zaświadczenie o odrobaczeniu (raz na 3 miesiące), zaświadczenie weterynaryjne o ogólnej dobrej kondycji zdrowia psa i wreszcie ważne zaświadczenie o zdaniu egzaminu na psa terapeutycznego.

Podsumowując, dogoterapia jest cenną formą wspierania głównej terapii. Dobrze sprawdza się zarówno u dzieci jak i osób dorosłych i seniorów. Rodzice nie powinni obawiać się działania alergizującego psa, ponieważ badania dowodzą, że kontakt ze zwierzętami we wczesnym dzieciństwie lub nawet w życiu płodowym, może powodować mniejszą skłonność do reakcji na czynniki alergizujące. W efekcie zmniejsza się także ryzyko wystąpienia astmy i egzemy.

Ze względu na niejasne regulacje prawne warto sprawdzić uprzednio wybranego specjalistę i poprosić go o przedstawienie odpowiednich dokumentów potwierdzających jego kwalifikacje oraz „psiego terapeuty”.


Autorka: Magdalena Rybicka - psycholog, psychodietetyk

Źródła
  1. Oksytocyna Duke University Dogs hijack the human bonding pathway, Evan L. MacLean i Brian Hare https://evolutionaryanthropology.duke.edu/sites/evolutionaryanthropology.duke.edu/files/file-attachments/Dogs%20hijack%20the%20human%20bonding%20pathway%20-%20MacLean%20%26%20Hare.pdf
  2. Wpływ kontaktu z psem na organizm człowieka, Joanna Nawrocka-Rohnka https://jms.ump.edu.pl/uploads/2011/2/147_2_80_2011.pdf
  3. Dogoterapiia – historia, założenia, cele. Propozycja zastosowania w opiece paliatywnej, Damian Jagielski, Agnieszka Jagielska, Anna Pyszora https://journals.viamedica.pl/palliative_medicine_in_practice/article/download/41270/28199
  4. Polskie Towarzystwo Kynoterapeutyczne – https://www.kynoterapia.eu/standardy-3
  5. Związek Zooterapeutów i Przewodników Zwierząt Pracujących http://www.zooterapia.org.pl/certfikacja-ludzi-do-zooterapii-zgodnie-z-polskim-prawem/

Zdjęcie: Image by Freepik

Zobacz także

Presja oczekiwań – jak presja stawiana przez rodzica wpływa na dziecko?
Psychologia

Presja oczekiwań – jak presja stawiana przez rodzica wpływa na dziecko?

„Dlaczego dostałaś czwórkę, a nie piątkę?”, „Musisz się bardziej starać, jeżeli chcesz coś osiągnąć w życiu. Z takimi ocenami Cię nigdzie nie przyjmą”, „Nie możesz iść się pobawić, niedługo idziesz na korepetycje z matematyki, a jeszcze masz przecież tyle nauki”. To tylko kilka zdań, które już od najwcześniejszych momentów edukacji dziecko może usłyszeć od swojego nadmiernie wymagającego rodzica. Współcześnie można odnieść wrażenie, że duża część dzieci od najmłodszych lat wystawiona jest na ogromną presję oczekiwań swoich opiekunów. Rodzice mogą nie być świadomi tego, w jaki sposób ta presja wpływa na rozwijającego się człowieka. Dowiedz się więcej na temat presji oczekiwań i tego, jak wpływa ona na dziecko.

Czym są style przywiązania? Czy można zmienić swój styl przywiązania?
Psychologia

Czym są style przywiązania? Czy można zmienić swój styl przywiązania?

Style przywiązania kształtują się we wczesnym dzieciństwie w oparciu o interakcje z głównymi opiekunami, najczęściej rodzicami. Te wzorce wpływają na sposób, w jaki budujemy relacje z innymi ludźmi w późniejszym życiu. Dowiedz się więcej na ich temat. Sprawdź, jak się kształtują i czy możliwa jest zmiana stylu przywiązania na inny.

 Jak poradzić sobie ze zdradą?
Psychologia

Jak poradzić sobie ze zdradą?

Zdrada to częsty temat pojawiający się w gabinecie psychologa. Odwiedzają mnie zarówno pary, które chciałyby przepracować temat zdrady i nadal być razem, jak i osoby cierpiące po zdradzie i zakończonym związku. Nierzadko są to także pacjenci, którzy „utknęli” na którymś z etapów żałoby po zdradzie i nie potrafią zaufać ponownie. Dowiedz się więcej na temat zdrady i tego, jak sobie z nią poradzić.