Dlaczego nasz mózg potrzebuje się uczyć?

15.06.2023

Zdobywanie wiedzy, nowych umiejętności, poznawanie nowych obiektów pobudza w naszym mózgu ośrodki nagrody, dzięki czemu uwalniana jest dopamina. To właśnie dopamina aktywuje neurony produkujące endogenne opioidy – czyli naturalne peptydy, które działają na nasz organizm podobnie jak substancje narkotyczne (w przeciwieństwie do nielegalnych substancji odurzających nie powodują szkód, a raczej sprzyjają ogólnemu dobrostanowi). Substancje te mają duży wpływ na nasze emocje, ale też na procesy uczenia się i zapamiętywania. Dopamina jest określana potocznie substancją ciekawości i zachowań eksploracyjnych, poszukiwania nowości. Wzbudza pragnienie, pobudza do działania, jest źródłem kreatywności, ale też może doprowadzić do obłędu. Tak więc, jak wszystko w naszym organizmie, powinna być na stałym poziomie, żeby nasze mózgi mogły z niej jak najlepiej korzystać.

dlaczego-nasz-mozg-potrzebuje-sie-uczyc.jpg

Naukowcy potwierdzili związek między poziomem dopaminy a opartym na pozytywnym wzmocnieniu uczeniu się sensorycznym u osób dorosłych. Ustalono, że perspektywa nagrody poprawia proces uczenia się i proces decyzyjny. Co to znaczy? Kiedy decyzja prowadzi do pomyślnego wyniku, bodziec nagrody jest przekazywany do obszaru mózgu odpowiedzialnego za proces decyzyjny. Dzięki temu mózg może zoptymalizować swoją pracę nad danym zadaniem.

Neuronaukowcy uważają, że nasze mózgi zostały stworzone do tego aby się uczyć. Manfred Spitzer (niemiecki neurobiolog i psychiatra) w swojej książce Jak uczy się mózg pisze:
Jeśli miałbym wymienić jedną aktywność, do której człowiek nadaje się najlepiej, tak jak albatros do latania czy gepard do biegania, to jest to właśnie uczenie się. Nasze mózgi są jak niesamowicie efektywne odkurzacze, wciągające wszelkie otaczające nas informacje; nie potrafią inaczej, jak tylko odbierać wszystko, co wokół nas ważne i przetwarzać w najbardziej efektywny sposób. Uczą się cały czas, ale nie zawsze tego czego w danej chwili oczekują od nas inni.

Aby zachodził proces uczenia się konieczne jest pobudzenie neuronów . W mózgu nie ma miejsca dla bezrobotnych – dlatego część neuronów umiera. W pierwszej kolejności umierają te, które są odpowiedzialne za obszary, których nie ćwiczymy. Ten mechanizm sprawia, że łatwo zdobywamy nową wiedzę i umiejętności, ale też, bez ćwiczenia i używania ich, szybko je tracimy.

Nauka jest naturalną czynnością człowieka, ale warto wiedzieć, jak uczyć się z przyjemnością i łatwością. Nasze mózgi:

  • są przystosowane do rozwiązywania problemów i przetwarzania informacji;
  • dobrze zapamiętują informacje łączące wiedzę intelektualną z emocjami i aktywnością fizyczną;
  • dużo lepiej kodują w pamięci długotrwałej informacje poznane w bezstresowej, przyjaznej atmosferze;
  • uczą się dużo efektywniej w grupie;
  • dużo lepiej zapamiętują to wszystko, co ma dla nich praktyczne zastosowanie;
  • dużo lepiej zapamiętują informacje, które potrafią odnieść do swoich dotychczasowych doświadczeń;
  • łatwiej zapamiętują, to co widzą, niż to co słyszą;
  • łatwo zapamiętują to, co mogły poznać dzięki aktywności rąk (ręce w mózgu mają bardzo dużą reprezentację, ich aktywność pobudza wiele struktur neuronalnych). 

Jak zatem się uczyć, żeby czerpać z tego przyjemność?

Kilka wskazówek:

1. Ucz się wtedy, gdy jesteś wypoczęty. Ludzki mózg najwięcej informacji przyswaja w godzinach 6:00 – 13:00, to wtedy najlepiej działa pamięć krótkotrwała.

  • Pierwszą powtórkę zrób zaraz po uczeniu się, odczekaj pół godziny i sprawdź ponownie;
  • postaraj się zrozumieć to, czego się uczysz;
  • wytłumacz komuś to czego się nauczyłeś;
  • ucz się na głos definicji, regułek, wierszy;
  • wyobraź sobie to czego się uczysz. 

Po południu, między godz. 15:00 a 21:00 najlepiej działa pamięć długotrwała, która pozwala nam przechować coś co ćwiczyliśmy na dłużej.

  • Jeszcze raz opowiedz komuś o tym czego nauczyłeś się w godzinach porannych i wczesnopopłudniowych;
  • powtórz materiał, ale już nie z taką intensywnością jak wcześniej – raczej potraktuj to jako ciąg przyjemnych skojarzeń.

2. Wyobraź sobie jeszcze raz to czego się nauczyłeś – w przyjemnych okolicznościach

3. Zadbaj o sen, niech mózg poukłada zdobytą wiedzę. Pamiętaj, sensowna organizacja materiału jest kluczem do sukcesu. Jeśli informacja nie jest właściwie uporządkowana, to niestety nie będziemy do niej mieli szybkiego dostępu.

4. Zadbaj o odpowiednią atmosferę, miejsce do uczenia się. Im wygodniej dla Ciebie, tym wygodniej dla Twojego mózgu.

5. Pamiętaj, że masz pięć zmysłów. Staraj się je aktywować podczas nauki (rób notatki, czytaj na głos, włącz spokojną muzykę, zapal świecę zapachową).

6. Ćwicz, powtarzaj, sprawdzaj. Jeśli się uczysz nowego języka, to powtarzaj słówka korzystając z fiszek, czytaj teksty w tym języku, słuchaj audycji itp.

7. Zastosuj techniki wspierające efektywne uczenie się. Wykorzystaj mnemotechniki – proste mnemotechniki (metoda pierwszych liter, rymowanki, cyfry reprezentowane przez słowa) lub złożone. Złożone mnomotechniki:

  • łańcuchowa metoda skojarzeń polega na zapamiętywaniu łańcuchów informacji składających się z 10 i więcej haseł. Obrazowe przedstawienie musi być niestandardowe (szokujące, zadziwiające, wywołujące emocje, przesadne) i plastyczne (umożliwiające odbiór wszystkimi zmysłami, oddziaływujące na wyobraźnię, słuch, wzrok, smak, dźwięk),
  • zakładkowa metoda zapamiętywania polega na stworzeniu stałej bazy zakładek pamięciowych, czyli haków. Haki to skojarzenia cyfr 1-10 z obrazami przypominającymi kształtem te cyfry. Elementy, które próbujemy zapamiętać „wieszamy” na hakach, czyli kojarzymy w wyobraźni z kolejnymi obrazami z naszej listy. Skojarzenia powinny być wesołe, osobiste – takie zapamiętujemy lepiej.

Dr Benjamin Bernard Dunlop w swoim wystąpieniu Longlife learner zauważa, że osoby o otwartych umysłach, które przez całe życie zdobywają wiedzę, są na ogół ludźmi nie tylko ciekawymi świata, ale też szczęśliwszymi. To dlatego, że potrafią dostrzec w każdym człowieku lub wydarzeniu coś pozytywnego lub optymistycznego. Badania przeprowadzone przez Alzheimer’s Society ujawniły, że nauka jest skutecznym lekarstwem opóźniającym choroby neurodegeneracyjne, a w przypadku wystąpienia – znacząco spowalniającym jej postępy.

Autor: Monika Piotrowska-Matyszczak

Źródła
  1. Manfreda Spitzera: Jak uczy się mózg, Warszawa 2012.
  2. Marzeny Żylińskiej: Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń 2013.
  3. Daniela Z. Libermana, Michaela E. Longa: Mózg chce więcej. Dopamina naturalny dopalacz, Łódź 2019.

Zdjęcie: Image by Freepik

Zobacz także

Czym jest trauma pokoleniowa? Jaki jest jej wpływ na zachowanie i podejmowanie decyzji?
Psychologia

Czym jest trauma pokoleniowa? Jaki jest jej wpływ na zachowanie i podejmowanie decyzji?

„Trauma pokoleniowa” to określenie odnoszące się do pewnych doświadczeń lub przekonań przekazywanych z jednej generacji na drugą, wiążących się z negatywnymi konsekwencjami. W psychologii pojęcie to nazywane jest również traumą transgeneracyjną i ma związek z długotrwałym procesem, a nie z jednorazowymi sytuacjami. Czym dokładnie charakteryzuje się trauma pokoleniowa i jak wpływa na kolejne generacje? Dowiedz się więcej na ten temat.

DDA a związek – jak przeszłość dorosłych dzieci alkoholików wpływa na relacje?
Psychologia

DDA a związek – jak przeszłość dorosłych dzieci alkoholików wpływa na relacje?

Dorosłe dzieci alkoholików, w skrócie DDA, to osoby, które w swoim życiu mogą napotkać wiele różnego rodzaju trudności i problemów, skorelowanych z dzieciństwem oraz z doświadczeniami ze środowiska, w którym wyrastały. Jednym z poważnych problemów jest sposób nawiązywania głębszych relacji, w tym również związków romantycznych oraz przyjaźni. Dowiedz się więcej o tym, jak wygląda budowanie związku z osobami DDA.

Czym jest epizod maniakalny? Jakie są jego objawy i przyczyny?
Psychologia

Czym jest epizod maniakalny? Jakie są jego objawy i przyczyny?

Choć mogłoby się wydawać, że depresja i epizod maniakalny nie mają ze sobą nic wspólnego, to jednak oba te przypadki należą do zaburzeń nastroju. Tak jak epizod depresyjny, epizod maniakalny jest pewnego rodzaju stanem psychologicznym i fizjologicznym, w którym znajduje się pacjent. Co więcej, w większości przypadków występują łącznie – przeplatają się, głównie w ramach choroby afektywnej dwubiegunowej (ChAD), której rozpowszechnienie w skali światowej wynosi 2–5% i występuje zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Przebieg ChAD charakteryzujący się wyłącznie nawrotami manii jest niezwykle rzadki. Większość pacjentów w całościowym przebiegu choroby, niezależnie od jej podtypu, doświadcza więcej epizodów depresyjnych.