Nurt integracyjny w psychoterapii

16.08.2023

Psychoterapia w nurcie integracyjnym odnosi się do wszelkich form psychoterapii łączących, przejmujących lub przekształcających w nowy wymiar teorie lub techniki dwóch, czy też większej ilości już istniejących szkół. W odniesieniu do psychoterapii integracyjnej wyróżnić należy cztery podejścia, takie jak psychoterapia eklektyczna, psychoterapia integracji teoretycznej, psychoterapia asymilatywna oraz integrację poprzez czynniki wspólne.

AdobeStock_501485557.jpeg

Najbardziej znanymi w psychoterapii nurtami są terapia poznawczo-behawioralna, psychodynamiczna, systemowa, czy Gestalt. Psychoterapia integracyjna korzysta z dorobku wszystkich powyżej przedstawionych nurtów po to, aby maksymalnie zindywidualizować działania terapeutyczne. Najogólniej rzecz ujmując, nurt integracyjny dostosowuje metody pracy do indywidualnych potrzeb pacjenta i jego stanu psychicznego. Łącząc elementy wywodzące się z różnych terapeutycznych szkół psychoterapeuta uzyskuje większą elastyczność i swobodę w doborze odpowiedniej metody leczenia. Z punktu widzenia pacjenta ogromną korzyścią jest fakt, że nie ma takiego problemu, w obliczu którego ta forma psychoterapii byłaby zupełnie bezradna.

Zjawisko integrowania szkół psychoterapii wbrew pozorom ma długą historię. Warto wspomnieć, że już Zygmunt Freud borykał się z tematem integrowania różnych form psychoterapii, aż w 1919 roku wprowadził psychoanalityczną psychoterapię zamiast klasycznej analizy. Uważa się, że pierwszym podejściem noszącym znamiona nurtu integracyjnego była psychagogika Arthura Kronfelda, która opierała się na metodach behawioralnych oraz sugestywnych, a także na rozwoju psychoanalizy. Zdaniem tego autora „[…] wiedzi umiejętność uzdrawiania, musi posługiwać się wszystkimi zmieniającymi się procedurami i metodami, zależnie od charakteru, zaburzeń i objawów chorego”. Nie da się ukryć, że takie postrzeganie problemu jest bardzo bliskie podejściu eklektycznemu. Co więcej Rosenzweig wskazywał na czynniki wspólne dla różnych podejść, które stanowiły o efektywności różnych szkół psychoterapii. W latach 60 i 70 można było zaobserwować rosnące zainteresowanie nurtem integracyjnym, ale to dopiero w latach 80 tematyka integracji podejść terapeutycznych stała się odrębnym obszarem rozważań i badań.      

Obecnie duża część psychoterapeutów w Ameryce przyznaje, że pracuje w integracyjnym lub eklektycznym nurcie. W ostatnich latach również w Polsce można zauważyć rosnące zainteresowanie nurtem integracyjnym manifestujące się poprzez wydawane książki na ten temat, szkolenia dla psychoterapeutów, czy powstające organizacje badające i rozsławiające ideę integracji w psychoterapii. Coraz więcej polskich psychoterapeutów przyznaje, że w swojej pracy z pacjentami wykorzystuje różne techniki i koncepcje teoretyczne.

Psychoterapia indywidualna

Głównymi motywami zainteresowania psychoterapią w nurcie integracyjnym są zmiany w obszarze opieki zdrowia psychicznego i w programach edukacji psychoterapeutów oraz wnioski jakie płyną z badań nad psychoterapią.  Badania dowiodły, że obecne systemy teoretyczne w psychoterapii nie tłumaczą w pełni wszystkich trudności pacjenta, co przyczyniło się do zaniechania sporów pomiędzy różnymi szkołami psychoterapii. Dzięki temu mogliśmy zaobserwować większą otwartość psychoterapeutów i dopuszczanie przez nich innych możliwości jakie mają do zaoferowania konkurencyjne szkoły. Ponadto badacze podejrzewają, że na wzrost zainteresowania tym nurtem ma wpływ również to, że tak naprawdę szkoły psychoterapii nie różnią się od siebie tak bardzo, jak to wcześniej nam się wydawało.

Brak ograniczania się do wyłącznie jednej teorii oraz dogłębne poznanie procesu psychoterapii i czynników leczących gwarantuje atmosferę bezpieczeństwa i otwartości, możliwość swobodnego wyrażania myśli podczas terapii oraz innowacyjność w sposobie pracy nad trudnościami z jakimi zmaga się pacjent. Warto nadmienić, że w ostatniej dekadzie wzrosła liczba badań nad skutecznością psychoterapii integracyjnej, a świadomość jej zalet jest coraz większa nie tylko na poziomie jednostek, ale również organizacji reprezentujących różne szkoły psychoterapii.

Źródła

Czabała JC, Brykczyńska C. „Psychoterapeuci w Polsce na tle innych krajów europejskich – badania w wybranych ośrodkach psychoterapeutycznych”. Psychoter. 2000; 4: 5–12.

Goldfried MR, Pachankis JE, Bell AC. “A history of psychotherapy integration”. W: Norcross JC, Goldfried MR, red. Handbook of psychotherapy integration. New York: Oxford University Press; 2005, s. 24–60.

Jędrasik- Styła M., Styła R. „Psychoterapia integracyjna: podejście eklektyczne, asymilatywna, integracji oraz czynniki wspólne”. Psychoterapia 2 (149); 2009, s. 5-16.

Norcross JC. „A primer on psychotherapy integration”.W: Norcross JC, Goldfried MR, red. Handbook of psychotherapy integration. New York: Oxford University Press; 2005, s. 3–23.

Prochaska JO, Norcross JC. „Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna”. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia; 2006.

Zobacz także

Presja oczekiwań – jak presja stawiana przez rodzica wpływa na dziecko?
Psychologia

Presja oczekiwań – jak presja stawiana przez rodzica wpływa na dziecko?

„Dlaczego dostałaś czwórkę, a nie piątkę?”, „Musisz się bardziej starać, jeżeli chcesz coś osiągnąć w życiu. Z takimi ocenami Cię nigdzie nie przyjmą”, „Nie możesz iść się pobawić, niedługo idziesz na korepetycje z matematyki, a jeszcze masz przecież tyle nauki”. To tylko kilka zdań, które już od najwcześniejszych momentów edukacji dziecko może usłyszeć od swojego nadmiernie wymagającego rodzica. Współcześnie można odnieść wrażenie, że duża część dzieci od najmłodszych lat wystawiona jest na ogromną presję oczekiwań swoich opiekunów. Rodzice mogą nie być świadomi tego, w jaki sposób ta presja wpływa na rozwijającego się człowieka. Dowiedz się więcej na temat presji oczekiwań i tego, jak wpływa ona na dziecko.

Czym są style przywiązania? Czy można zmienić swój styl przywiązania?
Psychologia

Czym są style przywiązania? Czy można zmienić swój styl przywiązania?

Style przywiązania kształtują się we wczesnym dzieciństwie w oparciu o interakcje z głównymi opiekunami, najczęściej rodzicami. Te wzorce wpływają na sposób, w jaki budujemy relacje z innymi ludźmi w późniejszym życiu. Dowiedz się więcej na ich temat. Sprawdź, jak się kształtują i czy możliwa jest zmiana stylu przywiązania na inny.

 Jak poradzić sobie ze zdradą?
Psychologia

Jak poradzić sobie ze zdradą?

Zdrada to częsty temat pojawiający się w gabinecie psychologa. Odwiedzają mnie zarówno pary, które chciałyby przepracować temat zdrady i nadal być razem, jak i osoby cierpiące po zdradzie i zakończonym związku. Nierzadko są to także pacjenci, którzy „utknęli” na którymś z etapów żałoby po zdradzie i nie potrafią zaufać ponownie. Dowiedz się więcej na temat zdrady i tego, jak sobie z nią poradzić.