Ruszyła kolejna edycja kampanii społecznej #odwoluje #nieblokuje
Trzecia edycja kampanii społecznej #odwoluje #nieblokuje, której współorganizatorem jest Grupa LUX MED, została zainaugurowana 2 października w Ministerstwie Zdrowia. Podczas wydarzenia przedstawiciele prywatnego i publicznego sektora ochrony zdrowia, organizacji pacjenckich i ekspertów omówili skalę zjawiska nieodwoływanych wizyt i propozycje rozwiązań, które mogą pomóc w zarządzaniu tym problemem.
Jak podkreślili organizatorzy kampanii, mimo trzeciej edycji akcji, temat nieodwołanych wizyt to wciąż ogromne wyzwanie dla całego systemu ochrony zdrowia i tylko współpraca wszystkich stron może doprowadzić do zmiany status quo. Grupa LUX MED w ubiegłym roku odnotowała średnio od 35 do 40 tys. nieodwołanych wizyt miesięcznie. Kolejne 130 tys. wizyt miesięcznie było odwoływanych, ale na tyle późno, że z uwolnionych terminów często nie byli w stanie skorzystać inni pacjenci.
Na konferencji LUX MED reprezentował wiceprezes ds. operacyjnych Michal Rybak. Ekspert wziął udział w panelu pt. „Abonamenty medyczne dla firm. Jaki wpływ na problem non show mają benefity pracownicze?”.
- Podeszliśmy do problemu nieodwoływanych wizyt systemowo. Dotyczyło to wszystkich pacjentów zarówno tych mających u nas abonamenty medyczne jak i tych korzystających ze świadczeń w ramach NFZ. Zdecydowaliśmy się na wprowadzenie pakietu rozwiązań, czyli np. sms-y przypominające o wizycie, możliwość odwołania wizyty przez Portal Pacjenta. Do tego wprowadziliśmy motywacyjno-edukacyjną komunikację. Jednocześnie cały czas warto pamiętać, że zawsze najważniejszy jest i będzie pacjent i jego potrzeby. Powinniśmy robić więc wszystko, by budować pozytywne doświadczenia osób korzystających z naszych usług, zarówno przed, w trakcie, jak i po wizycie. Układamy nasze procesy w sposób dla nich jak najwygodniejszy – zaznaczył wiceprezes ds. operacyjnych Grupy LUX MED.
Wdrożone mechanizmy odwołania wizyty takie jak SMS-y wysyłane do pacjentów na 24 godziny przed planowaną konsultacją, oprócz przypomnienia o terminie, wskazują też łatwą drogę do jej odwołania. Rozwiązania oferowane w LUX MED pozwalają na szybką rezygnację z wizyty również przez Portal Pacjenta, kontakt z Call Center lub recepcją centrum medycznego.
W trakcie konferencji mówiono również o tym, że problem non show dotyczy nie tylko podstawowej opieki zdrowotnej czy ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, ale również szpitalnictwa. Nie zabrakło też wątków technologicznych, ponieważ nowoczesne rozwiązania, także te oparte o algorytmy sztucznej inteligencji, stają się jednym z głównych narzędzi radzenia sobie ze zjawiskiem nieodwołanych wizyt.
Kampania społeczna #odwołuje #nieblokuje ma na celu nie tylko zwiększenie świadomości społecznej na temat konsekwencji nieodwoływanych wizyt i promowanie kultury odpowiedzialnego korzystania z usług medycznych, ale także szukanie narzędzi i rozwiązań, które pomogą placówkom zarządzać tym procesem, a pacjentom ułatwiać kontakt i poinformowanie o planowanej absencji.
Więcej: https://odwolujenieblokuje.pl/
Organizatorem kampanii jest Centrum Medyczne CMP.
Współorganizatorzy kampanii: LUX MED, Centrum Medyczne WUM, Centrum Medyczne Żelazna sp. z o.o., PZU Zdrowie, Medicover Polska, Znany Lekarz, Kliniki.pl., Medidesk
Partnerzy kampanii: MAZOWIECKI SZPITAL BRODNOWSKI W WARSZAWIE, Centralny Szpital Kliniczny MSWiA, Szpital Wolski im. dr Anny Gostyńskiej, Warszawskie Centrum Opieki Medycznej KOPERNIK.
Patroni honorowi: Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia, Rzecznik Praw Pacjenta, Prezydent m. st. Warszawy, Unia Metropolii Polskich.
Partnerzy merytoryczni kampanii: Polska Federacja Szpitali, Naczelna Izba Lekarska, Polskie Towarzystwo Koordynowanej Ochrony Zdrowia, Pracodawcy dla Zdrowia, Pracodawcy Medycyny Prywatnej, Fundacja MY Pacjenci, Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Fundacja Nie Widać Po Mnie.
Partnerzy technologiczni kampanii: drEryk